Monday, November 01, 2004

Varm sjokolade

Vi lever i primitive tider. Hvis jeg tenker tilbake til "gamle dager" var det mye god varm sjokolade å få når man var ute på kafé. Denne drikken har blitt mer aktuell for meg de siste årene da mine to bøllefrø er blitt store tilhengere av denne drikken. Selv om ting har tatt seg kraftig opp på kaffesiden serverer stort sett de fleste kaféer enten grusom automatsjokolade eller den nesten enda verre pulvervarianten. Det er ingen grunn til å servere slikt skvip på hjemmefronten. I helgen tenkte jeg at jeg skulle være ekstra snill med mitt avkom og lagde den beste varme sjokoladedrikken jeg kunne få til. Det er rimelig enkelt, tar ikke lang tid og belønningen er lykkelige barn. Selvsagt serveres sjokoladen med pisket krem.

  • 1 liter H-melk

  • 100g god kokesjokolade (jeg brukte Valrhona Caraïbe 66%)

  • 4 spiseskjeer kakaopulver (jeg brukte Valrhonas eminente variant)

  • 4 spiseskjeer rørsukker (fordi det er bedre)

  • 3dl kremfløte

  • 1 spiseskje rørsukker

  • 1 vaniljestang


Varm opp 1/2dl av melken og tilsett kakaopulver og sukker. Når pulver og sukker er godt innblandet tilsettes kokesjokolade i biter, bit etter bit. Pass på at du ikke bruker for høy temperatur under smeltingen. Når all sjokoladen er smeltet inn tilsettes resten av melken gradvis. Varm opp blandingen. I mellomtiden splitter du vaniljestangen og skraper ut frøene. Disse tilsettes fløten sammen med en spiseskje sukker. Pisk fløten mens du følger med på sjokoladen, den skal ikke koke!

Når kremen er pisket og sjokoladen er varm er det bare å servere nydelig varm sjokolade med krem på toppen.

Tips: Hvis drikken er til deg og ikke barna vil et lite strø chilipulver sette en fin spiss på det hele. Drikken nytes da med fordel uten kremen....

1 Comments:

Blogger Judith said...

Det er en god oppskrivt! Jeg elsker drikken varm sjokolade
Kaffee er ikke so godt som sjokolade!
Jeg tilberede min sjokolade so som du, ok det smaker godt! Takk!

Greez, goden dag

12:19 PM  

Post a Comment

<< Home