Saturday, January 08, 2005

Clos Ste Hune Riesling 1979

Jeg er glad jeg har gode venner. Jeg er enda mer glad for at noen av dem er meget interessert i vin. En av mine venner kom på besøk på fredag og tok likegodt med seg en Clos Ste Hune Riesling 1979. Hvis du vet noe om Alsace og Riesling så regner jeg med at vannet løper i munnen din allerede. Trimbach er kjent som en av de beste produsentene i Alsace og Clos Ste Hune blir ofte regnet som den beste riesling-vinmarken der. Når vinen attpåtil har fått nesten 25 år på flaske er det duket for en smakopplevelse av de sjeldne. Rieslinger fra Clos Ste Hune trenger som regel minst 7-8 år på flaske for å nå sitt optimum men gode årganger tåler fint 30+ år før de drikkes.

Etter å ha dekantert vinen var det tid for å smake på godsakene. Vinen hadde en flott gylden tone med et lite hint av grønt. Duften avslørte et snev av grønne epler og sitrus. Smaken var fantastisk konsentrert med overraskende mye syre. Et hint av mineraler tyder på at vinen har blitt påvirket litt av botrytis. Denne vinen var absolutt på høyden selv etter 25 år.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home