Wednesday, January 19, 2005

Tine Chèvre fra Haukeli (Hvitmugg)



Av og til lar jeg meg overraske. Jeg innrømmer glatt at jeg er fordomsfull og forutinntatt hva gjelder mat (og forsåvidt vin). Denne litt uheldige holdningen gjør at jeg er svært skeptisk til alt av kopiprodukter, og da spesielt oster. Jeg mener, smak en Tine "Edamer" sammen med en ekte Hollandsk kvalitetsedamer eller en Tine "Mozzarella" sammen med en nydelig Italiensk Mozzarella av bøffelmelk og du innser fort at Tinekopiene er både smakløse og platte.

Uansett, når jeg oppdaget at Tine har kommet på markedet med norskprodusert Chèvre, og det attpåtil fra Haukeli, så ble jeg såpass nysgjerrig at jeg plukket med meg en hvitmugg-variant når jeg var og handlet forleden. Vel hjemme bestemte jeg meg for å prøvesmake osten sammen med litt frukt som jeg hadde for hånden (honningmelon og velmodne, gule pærer). Til min store overraskelse smakte denne osten aldeles fortreffelig. Som ventet var ikke smaken spesielt krevende eller aggressiv (dette er tross alt et Tine-produkt) men flott balansert og innyndene. Neste prosjekt blir å kjøpe én til og la den modne godt før den nytes, fortrinnsvis da med karameliserte nøtter, litt fiken og ikke minst et glass med anstendig Sancerre eller Pouilly-Fumé. Kudos til både Tine og Haukeli-bøndene.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home